7 dec. 2017

7 december- jullista

Hoppas ni alla hade en fin självständighetsdag. Jag besökte vår kyrka där det var den traditionella julbasaren. Träffade många härliga gamla bekanta där och stämningen var lika fin som alltid. På kvällen åt vi gott och sedan  bänkade jag mig framför teven och kollade på balen på presidentens slott. Vilka fina kreationer det syntes och vad kul att se några bekanta ansikten under kvällen oxå ;). Tänkte idag bjuda på min jullista, dvs svara på frågor som har med min jul att göra. Blir jätteglad om även du vill göra en egen jullista. Skriv då i kommentarfältet att du gör en så kan jag kika in hos dej.


Vad är det bästa med julen?
Det bästa med julen är väntan och alla förberedelserna som gör till julen till. Jag brukar börja väldigt tidigt med att dekorera lite smått, allt för att kunna dra ut på denna härliga högtid så mycket som möjligt. Gilla även alla mysiga kvällar med familjen då vi tittar på julfilmer och dricker glögg...

Vilket julpynt kan du inte vara utan?
Adventsstjärnan i fönstret är viktig men även att ta fram ljusslingor som jag dekorerar både ute och inne med. De ger en sådan fin känsla när det är mörkt ute. Och så de små dikesgranarna...


Vilken är din favorit julskiva?
Har bara en jul-CD, en skiva med olika artister. Gillar även att sitta och lyssna på julmusik på Youtube eftersom jag passligt sitter vid datorn dagarna i ända :)

Vilken är den bästa julsången?
Har många favoriter. O Helga natt är en av dem. Helst med Tommy Körberg. Gillar även Rocking around the Christmas Tree samt Tänd ett ljus och låt det brinna. Finns faktiskt många som jag har på repeat. 

Vilken är din favorit julfilm?
Jag älskar att titta på julfilmer under julen. Som tur finns det Netflix som bjuder på många fina julfilmer. Tittade förra veckan på en som jag inte sett tidigre och den vara underbar. Den hette Northpole: Open for Christmas..

 

Vad kan du inte vara utan på julbordet?
Vi har ändrat om vårt julbord relativt radikalt de senaste åren. Vi har plockat bort allt som vi inte gillar speciellt mycket och plockat in sådant som vi gillar. Det är egentligen samvaron som är viktig för mig, inte maten...

Vilket är ditt favorit julgodis?
Gillar ischoklad och kanderade mandlar. Brukar göra dessa själv alla år.

Vad gör du för att skapa julstämning hemma?
Granris, julpynt, mängder med ljus och ljusslingor, mysiga dynor och julmusik som ekar dagarna i ända...

När tar du fram julgranen?
Julgranen brukar vi ta fram kring lucia och den kläs oftast genast (skulle kunna göra detta redan i början av december..) . Sedan sätts granen in i lådan igen efter trettondagen. 

Ha en kul torsdag,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...