2 nov. 2017

Ett besök på stallet

Åkte med dottern till stallet i dag. Ute på landet i en underbart vacker miljö ser vi stallen som skymtar. Dottern har för ett halvår sedan bytt arbetsplats och jobbar nu på ett privatstall dvs ett stall som inte driver ridskola. Här finns inga småtjejer som vill hjälpa till med hästarna. Här jobbar förutom dottern, som jobbar heltid, stallmästaren som är på plats vissa dagar. Det är första gången jag är på detta stall som har plats för 16 hästar och här finns verkligen massor att göra då det är frågan om ett stall med helpension. 

Förutom att hästarnas skall matas och föras in och ut i sina hagar finns det mycket som skall hållas i skick. Ute skall hagarna vara snygga, stallet skall städas och alla täcken behöver regelbundet tvättas.  Nu när den första snön kommit och det är både kallare väder finns det både tjocka vintertäcken och filtar som hänger på tork.  Även sadlar och grimmor av läder skall putsas och poleras. Själva sadelrengöringen tar väldigt mycket tid eftersom många av ägarna har sina egna produkter som de vill att deras häst tillbehör skall putsas med. När jag kikar på väggarna blir jag helt häpen, de är nämligen smockfulla med olika slags grimmor, en del fulla med härligt glittrande kristaller och väl dekorerade hårband. Jag följer med dottern in i torkrummet där det luktar fuktig häst. Här hänger våta filtar, täcken och benskydd som sakta men säkert torkar tills det igen är dags för hästen att bege sig ut. 

Snart är det dags för utfodring och dottern börjar ta fram skålar och andra tillbehör. Hästarna får mat fyra gånger om dagen och deras boxar städas dagligen. Hon mockar och tar bort gammalt hö och sågspån och sätter till nytt i varje box. Hästarna får nytt och fräscht vatten i vattenkoppen och jag känner hur jag bara blir matt av att se på när dottern visar hur hennes dag ser ut. För att orka med detta mycket tunga och slitande jobb måste man verkligen gilla hästlivet och att vara med hästar. Jag skulle minsann inte orka med detta (fast det är ju lite som att sköta barn 😊 )

Plötsligt tar höet slut och dottern beger sig med "mönkijä"(liten fyrhjuling) efter mer. Hon hämtar samtidigt med sig extra mat och en säck med morötter så att det finns i stallet till resten av veckan. På tomten finns det två stallbyggnader och nu är det dags att promenera till det andra stallet där det också finns några hästar, som nu behöver få dagens utomhusvistelse medan dottern fortsätter att snygga till boxarna där. Hon promenerar så vant med två stora hästar vid sin sida, som om de vore hundar. Jag å andra sidan gillar verkligen hästar men måste nog säga att jag har respekt för de stora djuren. Snälla är de men när de kommer nära ryggar jag lite bakåt då deras stora huvuden med de mjuka lena mularna, försöker nosa på mig. 

Ja man kanske inte alltid kan tänka sig hur mycket jobb det finns på ett stall. Jag måste igen åka tillbaka hem och lämnar dottern kvar för att jobba i lugn och ro.  På stallet finns det ännu fler sadlar som skall rengöras och skyddas ifall det kommer regn eller snö men när klockan är 15.30 slutar arbetsdagen och kvällsskötaren tar över.


Här hänger grimmorna på långa rader. 

I sadelrummet har varje häst sin egen sade och sina sadelskydd. 


Sadlar är väldigt dyra och det är därför viktigt att sköta om dem väl. Än välvårdad sadel håller betydligt längre än en som inte underhålls.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...