14 juni 2017

En härlig dag i Västanfjärd, Kimito

Inledde veckan med att åka tillsammans med en vän till Kimito, för att hälsa på gemensam bekant på deras sommarställe. Förstås var det säkert veckans regnigaste dag men vad kan man göra.. 

Har aldrig varit här förr trots att jag hört mycket om stället, som visar sig vara helt annorlunda än vad jag föreställt mig. Huset är stort och rödmålat och byggt högt upp på en kulle med en underbar utsikt över åker och äng.  Jag kunde även skymta havet lite längre bort. Trots den ojämna terrängen är delar av gården vackert klippt och det är lätt att röra sig på tomten. Överallt blommar det vilda blommor och syrenbuskar och de stora gamla äppelträden är enormt vackra där de står på baksidan av huset. 


När ägarna var och tittade på huset för första gången, förälskade de sig i den vackra utsikten och det kan man nog förstå. Eftersom det inte finns vatten helt intill var ett av kriterierna att det skulle vara en fenomenal utsikt  - och den är ju bara så fin. 

Byggnaden ovan består av bastu, uthus med gästrum samt vedlider




När man steg in i huset kunde man direkt känna den gamla och rustika känslan. Här möttes dåtid med det fartfyllda livet hos en sex-personers familj och hund. Sommarhemmet är byggt omkring 1870 och inrett med gamla möbler som fanns kvar i huset när familjen köpte det. Gamla tapeter, en bakugn, vackra gamla dörrar, ett underbart trägolv och mängder med fina detaljer, bidrar till att jag bara går omkring och tittar på allt och suger in alla intryck...så fint. 






Bland allt det gamla är det installerat ett snyggt och litet modernt kök som passar fint in i helheten och underlättar definitivt livet för denna stora familj där alla gillar matlagning och att baka. Också vi  gäster blir välkomnade med en härligt god fisksoppa och en underbar jordgubbstårta till efterrätt... mums 💓









Senare åker vi även till Amos Andersons sommarresidens i Söderlångvik med det skriver jag mer om i ett annat inlägg. Att befinna sig ute på landet gör att jag alltid längtar efter en egen sommarstuga att husera i, men det är nog nästan lika härligt att få vara gäst i ett sommarhem som detta. 
Tack Johanna, för att vi fick spendera dagen med er.

Lotta

2 kommentarer:

JAG FLYTTAR

 Tar mitt pick och pack och flyttar över till nouw.  Samtidigt byter bloggen namn till Vintage home Du hittar mej i fortsättningen på  www.n...